Tornar

COOLTIVA’T conclou la seva 3ª temporada amb tres funcions de Jauría

11/04/2024

Prop de 10.000 alumnes d’escoles i instituts han gaudit de la programació teatral de la temporada 2023-24

Cooltiva’t és una proposta amb diferents espectacles que permet que els joves espectadors puguin començar a gaudir, descobrir i experimentar les arts escèniques, amb propostes pedagògiques per a cada espectacle, dissenyades pel departament del servei educatiu de l’organització Viu el Teatre, avalat pel segell de qualitat pedagògica de la UB. Durant la temporada s’hi han sumat altres propostes com xerrades, tallers, formacions i activitats entorn les arts escèniques i l’educació que tenen com a objectiu acompanyar a infants, joves i els professionals de l’educació en les diferents activitats proposades.

L’actualitat a escena

La programació 2023/24 del cicle Cooltiva’t ha comptat amb espectacles de primera línia triats, específicament, per conformar una oferta teatral basada en el lema “L’actualitat a escena” i que aborda conflictes i temes d’interès de rabiosa actualitat per tal de vincular la vivència escènica dels i de les estudiants amb la quotidianitat circumdant més immediata. Així, durant el primer trimestre, es van efectuar funcions d’Alan de Mar Puig i Mateu Peramiquel, musical basat en la vida del jove Alan Montoliu, noi transgènere que va ser víctima de bullying i abusos fins al seu tràgic final el 2015. Durant el mateix període, també es va programar L’amic retrobat de Josep Maria Miró, basat en la novel·la de Fred Uhlman i dirigit per Joan Arqué, una història d’amistat i conflictes personals inserida en l’Alemanya de 1933, en ple auge del moviment nacionalsocialista, que serveix d’advertència contra el perill dels discursos extremistes i de la presència endèmica del feixisme.

La programació del segon trimestre va estar conformada per tres espectacles. En primer lloc CR#SH (Tothom pot caure) de Miquel Mas Fiol, un espectacle sobre la importància de la salut mental entre els joves i la necessitat de demanar ajuda per aixecar-nos quan caiem. També, Elling de Simon Bent, dirigida per Pau Carrió,  protagonitzat per David Verdaguer i Albert Prat i basat en l’exitosa novel·la Behind the great indoors d’Ingvar Ambjørnsen ens aproxima a la tendra història de l’Elling i en Kjell, dues persones afectades per malalties psiquiàtriques que comparteixen pis a Oslo i que lluiten per trobar el seu lloc malgrat les adversitats; un espectacle que posa l’accent en la salut mental mentre exposa el tabú persistent al voltant de les malalties mentals i l’aïllament dels qui les pateixen. Va tancar el segon trimestre l’espectacle Voltaire / Rousseau. La disputa de Jean-François Prévand, dirigit i interpretat per Josep Maria Flotats, que proposa un intercanvi filosòfic entre dos de les figures més representatives de les seves escoles de pensament, una pugna dialèctica que permet aproximar la filosofia als nous públics des d’una perspectiva pràctica i actual mentre es dirimeix el principal punt de desacord entre ambdues línies de pensament: L’home és bo o vil per naturalesa?

Ara, el cicle Cooltiva’t culmina aquest tercer trimestre amb la ja esmentada Jauría, espectacle construït a través de les transcripcions fidedignes del cas de La Manada, uns dels judicis més mediàtics dels últims anys i que va canviar per sempre la perspectiva legal sobre l’agressió sexual.

Un balanç sense precedents

Les xifres d’assistència durant aquesta tercera temporada del Cooltiva’t han superat les fites marcades en anys anteriors, en una temporada sense precedents pel que fa a les xifres de públic i a l’interès despertat entre els espectadors i espectadores potencials. Com és habitual, la connivència amb els centres docents continua enfortint-se dia a dia, establint una comunicació bidireccional amb els responsables acadèmics i generant material que complementi l’experiència viscuda als teatres. Tots els muntatges porten assignat un dossier pedagògic prèviament pactat que permet  una immersió dins la temàtica i autoria de l’obra en qüestió amb una sèrie de tasques i exercicis adequats al nivell estipulat. A més, tots els espectacles efectuen un col·loqui postfunció on els assistents poden preguntar a la companyia qualsevol dubte o curiositat sobre l’obra, solidificant l’experiència escènica i fidelitzant al públic jove.